onsdag den 15. juni 2011

Eating animals


Når man som jeg godt kan lide kød (læs: ÆÆÆLSKER kød), så forpligter det også. Derfor er jeg gået i gang med Jonathan Safran Foers "Eating aminals". Sidst jeg læste ham, var det den fantastiske "Extremely loud and incredibly close", som stærkt kan anbefales.

I "Eating Animals" tager Foer udgangspunkt i at han lige har fået et barn, hvis liv udelukkende koncenterer sig om søvn og mad. I vores selvbevidste samfund er det for forældre også vigtigt at tænke på hvad man fodrer sine børn med, og i dette tilfælde, hvor Foer er vegetar, om man skal give sine børn kød.

Blandt andet derfor begiver Foer sig ud i kødproduktionens verden, og det er en spændende og hårrejsende fortælling. Foer skriver medrivende og hans overvejelser om, hvad der er rigtigt og forkert, og hvad der er vigtigt, at vi carnivorer overvejer hver gang vi spiser kød.

Og jeg ved det jo godt - at hvis jeg køber kød i fakta, så er det bestemt ikke biodynaisk eller socialøkonomisk korrekt, og jeg ville gerne, men åbenbart ikke nok. Og sådan tror jeg størstedelen har det. Hvis det lige passer ind i den travle hverdag og budgettet, så gør vi som vi plejer. Det er ikke godt nok og det kan kun blive bedre, så jeg må lige prøve at oppe mig lidt...

Undskyld.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar