torsdag den 16. juni 2011

Hyldeblomstsaft

I de sidste par dage, hvor jeg er cyklet på arbejde, har jeg nydt duften af nyudsprungen hyld, og da der går et stykke tid inden jeg ser min mor, som har lavet hyldeblomstsaft til mig, besluttede jeg mig for selv at lave en lille portion.

Jeg fandt en opskrift på boligliv, som der her gengives.

20-30 hyldeblomstskærme
2 økologiske citroner
2 spsk. citronsyre
650 g. sukker (evt. rørsukker)
1 l vand

Jeg læste, at stilken gav bitterhed, hvorfor jeg valgte at klippe så meget stilk af som muligt. 
Herefter kom de små hyldebuketter i en gryde.

Citronerne blev skåret i skiver, og hældt ned i gryden.

Sukker og citronsyre blandes i en skål og det kogende vand hældes over. Rør til sukker er opløst.

Sukkervandet hældes over hylden og det hele stilles koldt i fire dage. Rør undervejs.

Og så er det bare at vente til de fire dage er gået...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar