tirsdag den 5. juli 2011

Blomkålsgratin og Pistache cupcakes

I dag fik vi besøg af Jan og Jacob, og så er der dømt god mad og hygge. Og der var jo noget at leve op til efter Jacobs fødselsdag i fredags. Der var tilbud på blomkål, så derfor besluttede jeg mig for at lave en blomkålsgratin, hvilket er en ret jeg ikke har prøvet at lave før.
Jeg fandt en opskrift på Arla.dk, og besluttede mig for at prøve den af. Ingredienserne kan I finde på linket.

Et blomkål skæres i små buketter og koges i 3 minutter i letsaltet vand.

Bacon steges på panden.

Mel, mælk og smør piskes sammen i en gryde.

Herefter piskes æggeblommerne i et ad gangen.

Vend bacon og blomkål i æggeblandingen.

Pisk hviderne stive, så skålen kan vendes på hovedet.

Vend forsigtigt æggehviderne i, og hæld massen ned i et smurt fad. Bag ved 175 grader i ca. 1 time.

Salaten bestod i aften af spinat, gulerødder, parmesan, pistachenødder og en dressing af æblecidereddike, olie og kryddersalt.

Og så fik jeg ikke kameraet med ned i haven, hvor drengene sad og nød en flaske bobler og ventede på maden, så her er hvad der er tilbage, da fadet kom op igen. Og en aftale om at fremtidige middagsmenuer bliver lavet ud fra temaet "Danske Klassikere". Jeg skal lave hjerter i flødesovs. Spændende...

Til dessert havde jeg prøvet endnu en opskrift af fra min bibel; Hummingbirds Cake Days.

Pistachie Cupcakes (som egentlig er en formkage, men som sagtens kan laves som muffins eller cupcakes)

190 g smør
190 g hvedemel
190 g sukker
3 æg
1 tsk bagepulver
25 ml mælk
1 tsk vanilleessens
100 g pistachienødder

Pisk smør og sukker hvidt og fluffy.
Pisk æggene i et ad gangen.
Tilsæt mel og bagepulver.
Pisk mælken i (jeg tilsatte lidt mere end opskriften befalede, så dejen blev lidt mere flydende)
Tilsæt vanilleessens og de grofthakkede pistachienødder.

Bag muffins ved 175 grader i ca. 20 min. 50-60 min hvis du laver den som en formkage.

 Her er de lige kommet ud af ovnen og dufter rigtigt godt.

Pynt med glasur og finthakkede pistachienødder. Her opsat på mit kagestativ, som blev købt i London, og ikke har været i brug før nu. Det bliver ikke sidste gang!

Pistachiecupcakesene smagte godt, men ikke nok af pistache. Jeg havde købt usaltede nødder, og det kan godt være smagen træder mere frem, hvis der er salt i. Det skal prøves. Uanset hvad, skal der efter min smag 200 g nødder i dejen. Det må jeg prøve næste gang.

2 kommentarer:

  1. og når man er så heldig at være underbo, fik man også mulighed for at smage cupcakesene - mums

    SvarSlet
  2. Der kommer sikkert flere. Glæder mig allerede til receptionen...

    SvarSlet