lørdag den 24. maj 2014

Koldskålscheesecake


I lørdags havde jeg gæster, og da der allerede er sommerstemning, kastede jeg mig over to fortolkninger af koldskål. Den anden kommer i morgen.
Jeg har fået Tim Vladimirs kogebog i gave, og der havde han en opskrift på koldskålscheesecake, som jeg måtte prøve af. Jeg tilsatte 1 ekstra blad husblas til opskriften og lagde et lag jordbærgele på toppen og pyntede med skiver af friske jordbær.

Koldskålscheesecake
Springform 18 cm

125 g kammerjunkere
75 g smør

50 g sukker
40 g glukosesirup
1 dl mælk
1 stang vanille
4 dl kærnemælk
Skal af 1/2 citron
5 blade husblas
200 g flødeost
Saft af 1/2 citron
30 g flormelis

2 dl jordbærsaft
2 blade husblas

jordbær til pynt

Knus kammerjunkere fint og bland dem med smeltet smør.
Kom kammerjunkebunden i springformen og pres den god ned og ud mod siderne
Kom springformen i køleskabet eller fryseren i minimum 20 minutter

Læg 5 blade husblas i blød i koldt vand
Kog sukker, glukose og mælk sammen med vanillestangen, hvor vanillekornene er skrabet ud og kommet ved også, til sukkeret er smeltet
Lad sukkermassen trække i ca 5 minutter og tag vanillestangen ud
Hæld kærnemælk i en skål sammen med den revne citronskal
Pisk sukkerlagen i kærnemælken
Kom husblasen i den varme gryde, som lige har haft sukkerlagen i sig, og smelt den ved bundvarmen
Kom en dl kærneælk i gryden og bland den smeltede husblas i
Kom husblaskærnemælken i den store skål og pisk
Pisk flødeost med citronsaft og flormelis
Rør flødeost og kærnemælk sammen
Kom massen oven på kammerjunkebunden
Sæt på køl i en time

Læg 2 blade husblas i blød i koldt vand
Varm 1 dl jordbærsaft og smelt husblasen der i
Rør sammen med den kolde dl jordbærsaft
Kom jordbærsaften over kagen og lad den sætte sig i en times tid på køl

Tag kagen ud ca 15 min før servering
Skær forsigtigt langs kanten for at løsne kagen fra springformen
Sæt kagen over på et fad og dekorer med friske jordbær

Jeg synes kagen var lidt mere fromageagtig end cheesecake, men den smagte godt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar