tirsdag den 6. maj 2014

Mors forårskage


I alle de år jeg kan huske, har min mor bagt denne kage med forårets første rabarber, og da jeg kom til at lave en anden forårskage da de første rabarber kom frem, måtte jeg selv i gang med at kreere kagen. Dog med mindre justeringer.

Forårskage med rabarber og lakrids
Rund springform Ø26 cm

Dej
115 g smør
80 g sukker
1,5 spsk vanillesukker
1 knivspids salt
2 æggeblommer
165 g mel
1,5 tsk bagepulver
ca 0,5 dl mælk

Marengs
3 æggehvider
200 g sukker
100 g hasselnødder
500 g rabarber
1 spsk lakridspulver

Dej
Pisk smør, vanillesukker, bagepulver, salt og sukker luftigt
Pisk æggeblommerne i et ad gangen
Pisk mel i og til sidst mælken
Kom evt lidt mere mælk i dejen, hvis den er for fast/tør.

Beklæd springformen med bagepapir og pres dejen ned i formen

Marengs
Pisk æggehvider, sukker og lakridspulver til en fast og sej marengs
Hak hasselnødderne
Skær rabarberne i 1 cm stykker
Bland hasselnødder og rabarber i marengsen og kom det ovenpå dejen

Bag kagen i ca 45 min ved 195 grader eller indtil der ikke sidder dej på en kødnål når den bliver stukket ned i midten af kagen.

Lad kagen køle af og server den med flødeskum, skyr, creme fraiche eller vanilleis. Hvis du får kage til overs, så må den endelig ikke dække den til, da marengsen så kommer til at svede.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar