tirsdag den 12. august 2014

Kagebord

I weekenden var jeg inviteret til 50 års fødselsdag, og havde fået æren af at stå for kagebordet. Det endte med fem forskellige kager i miniformat, så man kunne smage på dem alle, hvilket de fleste af gæsterne benyttede sig af. Jeg nåede desværre ikke at tage billeder af selve bordet og alle kagerne, men jeg var selv ret tilfreds, og det var fødselaren heldigvis også. Havde jeg boet i Ringkøbing var det nok ikke sidste gang jeg lavede kagebord der. Skønt med rosende ord med på vejen ;-)


Små stykker chokoladeballade toppet med skyr og blåbær. Jeg gangede opskriften med 4 og bagte den ad to omgange i en lille bradepande på ca 35x50 cm. Når kanterne blev skåret fra kunne jeg skære 100 stykker ud.


 Små citron-birkes cupcakes med citronmarengs. Jeg gangede opskriften på cupcakes med 4 og fik 96 cupcakes og en lille formkage ud af det. Maregnsen lavede jeg portionen som angivet i opskriften og erstattede vand med citronsaft.


Hindbærsnitterne gangede jeg med 3 og fik 80 kager ud af det. Jeg lavede selv hindbærmarmeladen efter opskriften på Sarah Bernhardt kagerne og kom 1/3 mindre sukker i, da jeg ellers synes kagen bliver for sød. På billedet er kagerne endnu ikke lagt sammen, og jeg fik ikke taget billede af de færdige i kampens hede.


Sarah Bernhardtkagerne gangede jeg med tre, og fik ca 85 kager ud af opskriften. Jeg havde været lidt for gavmild med chokoladeganachen, så der var ca. 10 kager tilovers.

Den sidste kage, som jeg ikke fik taget billede af, var lakrids macarons med hvid chokolade. Jeg gangede opskriften med 5 og fik ca 85 kager ud af det og alt for meget lakrids ganache, så hvis ikke du vil have noget tilovers kan du i hvert tilfælde nøjes med 2/3 - 1/2 af hvad opskriften angiver. Jeg gangede kagerne med 5 og cremen med 4, og fik alligevel en del tilovers.

Tilbagemeldingen fra gæsterne var, at det var dejligt med 5 forskellige i en fin størrelse, hvor størstedelen kunne spise alle fem stykker uden det blev for meget. Flere gik anden gang også efter deres favoritter.

2 kommentarer: