mandag den 4. august 2014

Koldskålissandwich og koldskålsispinde


Så er jeg tilbage fra ferie, og hvad bedre end at starte med en lækker is. Jeg har tidligere skrevet om min koldskålis, og nu er den kombineret med kammerjunkere. What's not to like?
Jeg lavede den i to versioner, og begge er godkendt af undersåtterne som værdige sommerlæskende snacks i denne lumre sommerhede.

Koldskålissandwich
ca. 16 stk

Koldskålis
2,5 dl fløde
1 ds kondenseret mælk
3 dl kærnemælk
1 citron
1 vanillestang
1 spsk sukker

Skrab vanillekornene ud af stangen og mas dem ud i sukkeret
Riv citronskal af hele citronen og pres saften ud af den
Bland alle ingredienser og lad det trække natten over
Kør isen på ismaskinen og hæld det i en form på ca 23x23 cm
Lad isen sætte sig i 4-5 timer

Kammerjunkere (fra Meyers Bageri)
1/2 vanillestang
125 g smør
50 g sukker
1/2 æg
25 ml mælk
250 g mel
1/2 spsk bagepulver
Revet skal af 1/2 citron

Skrab vanillekornene ud af stangen
Rør vanillekorn, smør og sukker godt sammen
Tilsæt æg og herefter mælk
Tilsæt tilsidst mel, bagepulver og citron og ælt
Tilsæt evt lidt ekstra mel, hvis dejen klistrer for meget

Rul dejen ud til den er ca 5 mm høj på melbeklædt bord
Stik cirkler ud på ca 6 cm i diameteren og kom dem på en bageplade
Bag dem ved 180 grader i ca 15 min til de er gyldne og sprøde
Køl af på bagerist

Sammenlægning
Tag isen ud af fryseren og læg "pladen" på et spækbræt
Pres cirkler ud på 5 cm i diameteren og læg isen imellem to "kammerjunkere"
Hvis du ikke har en udstikker, der passer i størrelsen kan du også bare scoope en lille kugle is op og lægge den imellem kammerjunkerne
Spis med det samme eller læg i fryseren til de skal spises


Ispinde
Jeg lavede dobbeltportion is og kammerjunkere, og derfor blev det også til 12 ispinde, som blev rullet i knuste kammerjunkere. Lidt mindre kammerjunkere til is, men de smagte stadig godt, og der er masser af kammerjunkere til overs til en rigtig omgang koldskål!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar