fredag den 8. august 2014

Toscana


Jeg var så heldig, at have 4 ugers sommerferie i år, da jeg har haft en del afspadseringstimer liggende som jeg ikke kunne komme af med. Men i år havde jeg fået det planlagt, at jeg ikke havde nogle aktiviteter på arbejde i sommerferien, og derfor kom alle mine timer til at passe med at jeg kunne afspadsere dem i fire uger i juli. Så er der fem ugers ferie tilbage til resten af ferieåret, og det skal jeg nok fortælle mere om når den tid kommer, at de skal bruges ;-)

De første to uger af sommerferien tilbragte jeg i Italien, den første uge i Toscana, ca. 20 km syd for Firenze, hvor eksilmoderens kusine bor og udlejer tre lækre ferielejligheder. Jeg var der for et par år siden og siden da har to af undersåtterne efterspurgt en fællestur derned. Selvom jeg ikke er meget for at vende tilbage til et sted (der er jo så mange steder i verden, der skal opleves) lod jeg mig overtale, for Toscana er et fantasisk sted.

Vejret var heldigvis lidt dårligere end i Danmark, og var derfor til at være i uden at storsvede hele tiden. Perfekt!

Skønne La Mimosa, hvor vi boede.

Vi kunne vælge at spise morgenmad i pavillonen under vinrankerne, og med den skønneste udsigt.

Eller sidde her, med en anden fantastisk udsigt. Det var i det hele taget svært at finde et sted, hvor der ikke var rart at se hen!

Greve i Chianti ligger ikke så langt væk fra, hvor vi boede, så der måtte vi lige et smut omkring.

Også her er der ganske smukt.

Slagteren i Greve er ret berømt og utrolig lækker med både pølser, skinker og ost en masse - og selvfølgelig vin og olie. Siden jeg var der sidst har de fået lavet en lille café, hvor man kan smage på deres lækkerier.

Vi valgte at købe en pakke med forskellige skinker, og så kørte vi ud i landet og fandt et dejligt sted at spise.

En anden dag gik turen til Siena, som har en fantastisk plads, og hvis rådhuset var inspiration til Københavns Rådhus.

Kirken i Siena er helt fantastisk, men mange detaljerede malerier, mosaikker og skulpturer.

Vi var selvfølgelig også på det lokale marked, hvor det bugnede med lækre grøntsager, frugter og andre lækre madvarer.

Vinslottet Verrazzano blev besøgt, og der var tid til en fin rundvisning og en lokal frokost på slottet. En meget hyggelig lille tur.

Lige oppe over Greve ligger den en meget hyggelig lille by, der hedder Montefioralle. Skønne smalle stenbelagte gader og hyggelige huse.

Ingen tur til Toscana uden at spise godt, og det gjorde vi!!!

Og intet besøg i Toscana uden at smage deres lækre bistecca.

Hver eneste gang vi kørte omkring et vejsving var der den ene skønne udsigt efter den anden, og det var svært at blive træt af.

Firenze blev selvfølgelig også besøgt, og selvfølgelig skulle vi en tur over turistede men stadig imponerende Ponte Vechio.

Og drikke kaffe på toppen af et stormagasin med udsigt over det meste af byen og over til kirken.

Og alle dage blev der spist masser af lækker is!!!

Og sådan gik den første uge utroligt hurtigt. Det var dejligt at komme tilbage til Toscana, og jeg kan bestemt anbefale at tage afsted - også selvom man har været der og resten af verden venter på at blive oplevet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar