tirsdag den 24. februar 2015

Rabarbermousse med marengs


Denne rabarbermousse er blid og blød og med lidt sød marengs på toppen bliver det ikke bedre. Da jeg også havde rabarber i fryseren fra i sommers måtte jeg også hellere få nogle af dem brugt tænkte jeg, og så er en rabarbermousse helt perfekt. Jeg brugte denne opskrift og lavede kun moussen.

Rabarbermousse med marengs
Ca 50 40ml petit four eller til en kage i springform Ø24

Mousse
500 g rabarber
200 g sukker
50 g vand
6 blade husblas
30 g flormelis
55 g æggehvider
375 g fløde

Marengs
50 g æggehvide
75 g sukker
37 g vand

Læg husblas i blød i koldt vand
Skær rabarberne i små stykker
Kog dem møre med sukker og vand
Smelt husblassen i den varme rabarbergrød
Blend grøden til en puré
Lad den køle lidt af
Pisk æggehvider stive med flormelis og vend det i en lunkne puré
Pisk fløden til skum og vend den i

Kom moussen i en springform eller form(e)
Lad den sætte sig

Før servering laves marengsen

Lad sukker og vand simre til en sirup
Pisk æggehvider let stive og pisk herefter siruppen i
Bliv ved med at piske til marengsen er let og luftig
Tag en sprøjtepose, kom en tyl i og og pensl den valgte pastafarve langs posens sider
Kom marengsen i og sprøjt den ud på kagen/kagerne
Det første af marengsen bliver ikke farvet, så sprøjt evt det først ud på et stykke papir indtil farven begynder at komme med ud

4 kommentarer:

  1. Hold nu op Maria, hvor ser det flot ud. Det ligner jo små rødløg på toppen :-)
    Meget blæret ... :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for det Merete. Det bedste er at det er super nemt!

      Slet
  2. De er så fine. ;o) Hvis jeg skulle lave dem til min fødselsdag til sommer, hvor lang tid i forvejen kan jeg lave og pynte med marengsen? Jeg skal nemlig lave til ca 65 pers.Håber at du ser det og vil svare, selvom indlægget er et år gammelt.
    Med venlig hilsen Pia

    Hej Pia
    Af en eller anden grund kan jeg ikke finde din kommentar på indlægget, så jeg har lige sat det ind her.
    Marengsen kan du sagtens lave 4-5 timer før og sprøjte på - den har dog ikke godt af at ligge i sprøjteposen, så sprøjt den på med det samme, og så kan den sagtens stå på kagen i nogle timer. Håber det giver dig lidt at gøre med til sommer.

    Maria

    SvarSlet
  3. Hej
    Hvor længe skal marengs bage og ved hviken temperatur?
    vh Lone

    SvarSlet