tirsdag den 30. juni 2015

Göteborg #2


Søndag tog jeg en tur i skærgården. Jeg stod tidligt op og fandt sporvogn 11, der tog mig direkte ud til Saltholmen, hvor færgen, der sejler rundt mellem de små øer, sejler fra.
Jeg stod af på den første ø, som var Styrsö Skäret. Her gik jeg den lille ø rundt og ønskede at vejret havde været som dagen før, hvor der var masser af sol. I stedet var det bedst at holde sig i gang hele tiden denne dag, da vinden var både hård og kold. Men der var stadig meget smukt og jeg vil meget gerne tilbage en dag, hvor vejret er godt og man kan bade i det skønne vand.



Fra Styrsö kan man gå over til Donsö, som er en større ø, som også kan gåes rundt, dog med knap så god vejvisning som på Styrsö, hvor der er meget svært at gå forkert.



Jeg startede med frokost på Isbolaget på Donsö. En meget hyggelig restaurant ud til vandet med højt til loftet og lokale søndagsgæster, som jo altid er et godt tegn.


Jeg valgte ugens ret, som var en wienerschnitzel. Udemæret hverdagsmad til en billig penge. Og der var fri vand til at tage med ned på bordet, så jeg var godt tilfreds. Der er også udendørs siddepladser til dage med lidt mere sol og mindre vind.







Donsö var også en dejlig ø, og der kom heldigvis mere sol, så jeg fandt et dejligt og vindstille sted, hvor jeg sad og læste en times tid inden jeg udforskede videre. Sidst på eftermiddagen tog jeg båden tilbage med en omvej rundt til nogle af de andre øer, som også så ud til at være værd et besøg. Så hvis man har mere tid, så tag et par dage.


Tilbage i Göteborg spiste jeg aftensmad på Levantine, hvor jeg havde booket bord, da jeg havde læst godt om den. Jeg fik deres 3 tartines, så jeg fik smagt lidt mere af kortet. Den første var en anderillette med majroe, rødløg og grønt som var udemærket. Skimmelosten med surt var en smule vammel til sidst, da jeg syntes der manglede noget modspil til osten og heldigvis var den sidste med kammusling, torskebrandade og rogn aftenens højdepunkt.




Til dessert fik jeg deres profiteroles med vanilleis og chokoladesauce. Jeg synes vandbakkelserne var en anelse tørre og der var for lidt is i, så det var en ret kedelig afslutning. Jeg var ikke tilfreds med mit måltid på Levantine, men det er en hyggelig restaurant og det så ud til at hovedretterne var noget bedre sammensat end det jeg fik serveret.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar