tirsdag den 21. juli 2015

Restaurant Uformel


Det er godt nok en måned siden, men der er sket så mange ting som jeg har skrevet om, så det er først nu jeg kommer til at skrive om en dejlig aften på Restaurant Uformel, som faktisk lige var blevet kåret som Årets Gourmet på AOK. Anledningen var at gemalen netop havde været oppe til sin sidste eksamen på maskinmesterskolen og det skulle fejres. Restauranten er hyggelig selvom bordene står lidt tæt. Og vi er jo aldrig heldige med at få et godt bord, så vi blev placeret for enden af et stort selskab, men det gik til trods for at vi var ret tæt.

Gemalen valgte menuen med tilhørende vinmenu, mens jeg valgte fire andre retter fra kortet, så vi fik smagt på i alt 8 retter fra kortet. Det var et godt valg.

Vi startede ud med cheviche af sandart med hvide asparges og grønne oliven. Mild i smagen men dejlig.


Det sammen var kammuslingerne med frossen fløde. God start på aftenen.


Herefter fik jeg en fantastisk havtaske med svampeskum, kinesisk kål og grønne jordbær. Aftenens mest vellykkede ret for mit vedkommende. Den der skum...


Tartaren var en fin lille sag med masser af umami og syre fra tomater og en masser sort peber.


Hovedretten var denne lækre and med skalotteløg og den lækreste røgede sauce. Jeg kunne næste slikke tallerknen. Rent anretningsmæssigt lignede den lidt et blodbad, men det smagte rigtigt godt!


Lammet kom som et stykke fantastisk lam (mørbrad måske?) og en lammepølse, som var lige ligegyldig. Gemalen synes at det er det bedste lam han nogensinde har fået, og jeg er tilbøjelig til at give ham ret.


Til dessert fik jeg syltede jordbærpå en vanillecreme med en sorbet til og en meget bitter chokolade, som kun var god sammen med alt det søde, og så gik det op i en højere enhed. Skønt.


Og jeg sluttede af med denne fine rabarberkompot med ymersorbet og saltet karamel og syre. Jeg var meget tilfreds og glad og kan kun anbefale et besøg på Uformel, hvor de også var meget gavmilde med vinene.


Jeg selv fik to alkoholfrie drinks, som jeg var meget glad for. Jeg startede med en lækker sour og sluttede med denne rabarber og lakrids drink, som passede fortrinligt til rabarberdesserten og løftede den op på et lidt højere niveau. Det burde næsten være obligatorisk med et lille shot til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar