torsdag den 20. august 2015

Pistacieroulade med hindbærmousse


Jeg så på et tidspunkt en roulade, som jeg tænkte måtte være pistacie og hindbær, som jeg fik lyst til at prøve kræfter med, men jeg kunne ikke umiddelbart finde en opskrift, så der måtte jeg selv ud at finde på noget. Det endte med en jocondebund med en hindbærmousse, og jeg er faktisk rigtigt godt tilfreds med den. Grønne, usaltede pistacienødder er en dyr ingrediens, så de kan erstattes med mandelmel, men så mister man noget af den fine grønne farve.

Pistacieroulade med hindbærmousse
1 roulade

Bund
55 g grønne, usaltede pistacienødder
35 g mandelmel
75 g flormelis
25 g hvedemel
3 æg
30 g smeltet smør
90 g æggehvider
10 g sukker

Kør pistacienødder og flormelis til "mel" i en minihakker eller foodprocessor. Det behøver ikke at være fuldstændigt malet til mel
Smelt smørret og stil det til afkøling
Rør mandelmel, pistacie"mel", hvedemel og æg sammen. Sørg for at det er rørt helt sammen
Pisk æggehvider og sukker sammen til en marengs
Vend marengsen i nødde/æggemassen
Vend til sidst det smeltede smør i
Smør dejen ud på en bageplade beklædt med bagepapir
Bag ved 200 grader i ca 6-8 minutter eller til den har taget farve
Køl bunden af på bagepapiret

Hindbærmousse
120 ml fløde
45 g hindbær
100 g hindbær
1 tsk citronsaft
2 blade husblas

Kom husblasen i koldt vand
Pisk flødes til en blød skum
Blend hindbær og sukker. Hvis du ikke er til kerne kan disse sies fra. Jeg kan godt lide det
Vrid vandet fra husblasen og smelt den i citronsaften over et vandbad
Rør den smeltede husblas i hindbærrene
Vend 1/3 af fløden i hindbærrene og vend herefter resten af fløde i
Moussen stivner forholdsvist hurtigt, så der skal ikke gå for længe inden den skal bruges

Frigør bunden fra bagepapiret og sørg for at den pæneste siden vender nedad
Kom mousse på bunden, men lad ca 10 cm af den lange side være fri for mousse, da den ellers vil blive presset ud når rouladen rulles
Rul rouladen sammen uden at presse moussen ud
Vikl husholdningsfilm om rouladen for at holde på den
Sæt den på køl i minimum 3 timer
Skær den ud i fine skiver og server

Jeg havde planlagt en fin dekoration med marengstoppe og hvid chokolade, men de fine stykker kunne ikke stå som jeg ville have det, så det blev til en lidt kikset dekoration med hvid chokolade og glimmer, men det smagte rigtigt godt.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar