mandag den 25. januar 2016

Madeira #1

Så er jeg lige kommet hjem fra en dejlig ferie på Madeira, hvor jeg nød det lune vejr og fik tanket op på D-vitaminedepotet. Madeira har altid for mig været en pensionistø, men har på det seneste hørt rigtigt godt om den fantastiske natur og gode vejr, og da flypriserne var gode besluttede jeg og gemalen, at vores lille vinterferie skulle gå mod Madeira.

Vi lejede en bil, så vi nemmere kunne komme omkring på øen, og det er klart anbefalelsesværdigt, for øen er ikke særlig stor og er nem at komme rundt på, hvis man ikke er bange for skarpe sving og stejle, smalle veje. Generelt er der ikke megen trafik på øen, så man bliver ikke presset ud i så mange situationer med turisten foran de utålmodige lokale, så lej en bil!

Vi skulle nordpå de første par dage, så efter vi havde fået bilen udleveret kørte vi mod Camera de Lobos, hvor vores biludlejer havde anbefalet os en god frokostrestaurant. Vi fandt nemt O Lagar, som var rimelig tom, men meget fin, så vi fik nemt et bord og bestilte en gang espetada, som er grillet kød på spyd, med milho frito (friteret majsblanding med krydderier) og en gang salat.
Spyddet bliver hængt på et stativ, der er fast inventar på denne slags restauranter, og så kan man selv tage sit kød. Portionerne er generelt MEGET store på Madeira, så vi blev fint mætte af 1 spyd og en lille gang salat og milho frito, samt deres lækre bud på en gang hvidløgsbrød - bolo de caco.
Det hele var lækkert og veltillavet, og der kom efterhånden flere i restauranten, og flere lokale, som jo altid borger for kvalitet.

Herefter gik turen nordpå ad den gamle vej, som gav et godt bud på, hvad vi skulle ud på de efterfølgende dage. Fantastisk natur!

Vi ankom til vores hotel Aqua Natura Madeira i Porto Moniz, som ligger lige ud til de naturlige pools og havet. Skøn udsigt med balkon. Der var desværre lidt mørkt og overskyet den dag vi kom, og da vi var lidt trætte efter at have været oppe meget tidligt om morgenen lagde vi os til at sove og vågnede først op til aftensmad. Vores værelse, 101, lå på nederste etage og var ret fugtigt, hvilket vi fandt ud af muligvis var fordi det lå lige neden under lokalet med sauna og jacuzzi. Hvis du kan, så bed om et værelse på 3. etage i den modsatte ende - det tror jeg er bedre.

Efter en lille gåtur i byen besluttede vi os for at spise aftensmad på hotellet, hvor jeg fik den typiske madeiranske fisk espada med kartofler. Vældig fin og fast fisk - og igen er der rigeligt mad på tallerkenen.