fredag den 29. juli 2016

Færøerne #6





















Rejseveninden havde det ikke så godt, så jeg besluttede at udnytte det gode vejr for at bestige Færøernes højeste punkt; Slættaratindur, som er 880 m. Jeg startede mellem Eidi og Funningur og begyndte min opgang, som ikke er markeret før ret højt oppe på bjerget, så det er bare om at komme der opad. Hold til venstre, da man så er tættere på tinden når man endelig når op til stien. Det er ikke en særlig udfordrende opstigning, men den er lidt besværlig og rimelig stejl idet der ikke er stier man kan følge, men holder man sit eget tempo går det fint.

Og jeg kan garantere, at det er hele turen værd når først man er oppe, hvor der er udsigt over alle øerne i godt vejr. Der blæste godt til da jeg endelig nåede toppen, og jeg var glad for at jeg havde taget termounderbukserne på, så jeg tilbragte godt 45 minutter på toppen, hvor jeg nød den fantastiske udsigt og min madpakke i det lille læsted med små bænke. Hvis man ikke er til så mange turister kan det anbefales at tage tidligt afsted.

Tilbage igen var veninden blevet bedre og efter frokost besluttede vi os til at køre til Kirkjubør, som er Færøernes vigtigste historiske sted. Da vi kom derned var det desværre begyndt at regne, så det var ikke den helt store turisttur vi tog, men var ret hurtige til at se de historiske bygninger inden vi begav os mod Torshavn, hvor vi drak kaffe og spise lækker kage på Kaffihusid og spiste sushi på Etika, begge, som kan anbefales.

2 kommentarer:

  1. Very nice pictures, it's nice to compare your trip with our nearly identical itinerary a few weeks earlier. I'm glad you got all the way up Slættaratindur; we had to turn around because of weather.

    SvarSlet
    Svar
    1. I guess there are those must sees and most people do them all ;-) The Faroes are SOOOO beautiful and in particular from the top of Slættarantindur - what a shame you didn't reach the top, but the weather is not to joke about!

      Slet