mandag den 26. september 2016

Figentærte



Det er ved at være sidst på figensæsonen, men det kan være du stadig kan nå at lave denne nemme figentærte. Jeg skulle på besøg hos en veninde og havde egentligt bestemt mig for at købe en kage, men så huskede jeg på, at jeg havde en stang mørdej i fryseren, og så var det nemt at lave kagen.

Figentærte
Ø24 cm

1 gang mørdej, som f.eks Mette Blomsterbergs
50-75 g mørk chokolade
250 ml creme fraiche
1,5 dl pisket fløde
kornene fra 1/2 vanillestang
6 - 8 figner

Lav mørdejen efter opskriften og bag den i en tærteform - evt med løs bund
Hak chokoladen fint og smelt den på den færdige tærtebund
Lad tærten køle af på en rist og sæt den på et fad
Pisk fløde med vanillekornene og bland det med creme fraiche
Skær fignerne i fine både
Hæld fløde-creme fraichen på tærten og pynt med fignerne
Server med det samme

Tærten kan selvfølgelig laves med andre slags frugter. Min mor laver en fremragende brombærtærte ud fra cirka samme opskrift.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar